تولید پادکست

۷۸ بازديد

پادکست چیست ؟

به بیان ساده، پادکست نوعی محتوای صوتی است که در اینترنت منتشر و پخش می‌شود. پادکست را می‌توانید به هنگام رانندگی، در مترو، تاکسی یا حتی هنگام کار گوش کنید. بر خلاف سایر شکل‌های محتوایی مانند ویدیو یا متن وبلاگ که تمام توجه شخص به آن‌ها معطوف می‌شود، پادکست را می‌توان به هنگام انجام فعالیت‌های دیگر هم گوش داد.

زمانی که افراد به دنبال پاسخ سوال پادکست چیست باشند، جواب‌های مختلفی را دریافت می‌کنند. در حقیقت محتوایی معمولا رایگان، تخصصی و منطبق با نیازهای روز که به صورت نمایشی رادیویی اجرا شده باشد را به عنوان پادکست می‌شناسند. البته واژه پادکست از دو واژه «iPod» و «‌Broadcast» تشکیل شده که اولی دستگاه پخش موسیقی اپل و دومی به معنای «انتشار» (به طور معمول در رادیو و تلوزیون) است.

آمارها نشان می‌دهند که افراد به طور معمول در هفته ۵ ساعت از وقت خود را به گوش دادن پادکست اختصاص می‌دهند. البته این آمارها مرتبط با ایران نیست اما در ایران نیز تمایل به سمت ساخت پادکست و گوش دادن به آن بیشتر شده است. با توجه به تمایلی که افراد برای ساخت پادکست دارند، افرادی که با روش های دیجیتال مترکتینگ آشنا هستند نیز از این نوع محتوا به خوبی برای بازاریابی خود بهره می‌گیرند.


تولید پادکست

ترس از ساخت پادکست

افراد برای شروع ساخت پادکست همواره با مشکلات و سوالاتی روبرو هستند. به طور مثال هیچ‌گاه صدای خود را دوست ندراند و برای همین پادکستی هم تولید نمی‌کنند. برخی از افراد نیز تصور می‌کنند برای ضبط به دانش وسیعی در زمینه صدابرداری نیاز دارند و گمان می‌کنند برای تهیه تجهیزات صدابرداری باید هزینه‌های زیادی بپردازند. برخی نیز به کلی توانایی صحبت در برابر جمع را ندارند. اما برای ساخت پادکست باید این ترس‌ها را کنار گذاشت و به شکلی اصولی ساخت پادکست را با حداقل هزینه شروع کرد.

تاریخچه کوتاهی از پادکست

همانطور که چه در ایران و چه در سایر کشورها، رادیو قبل از تلویزیون وارد منازل شد، پادکست نیز پیش از آغاز به کار سایت‌های ویدیویی مانند یوتیوب، شروع به کار کرد. ساخت پادکست و برنامه رادیویی از جنبه‌های بسیاری به یکدیگر شبیه هستند اما ساخت پادکست از فناوری‌های جدیدتری بهره می‌گیرد. در دهه ۹۰ میلادی، تهیه فایل‌های صوتی رواج داشت اما قدرت آن در ابتدای قرن ۲۱ و با ظهور پخش‌کننده‌های mp3 مشخص شد و در سال ۲۰۰۳ بود که ساخت پادکست به معنای واقعی آغاز شد. از آن‌جایی که در آن زمان برای تولید و پخش فایل‌های صوتی به دانش فنی زیادی نیاز بود، طولی نکشید که خدماتی برای ضبط و آپلود ساده‌تر فایل‌های صوتی شکل گرفتند.

در بین سال‌های ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۵ با پیشرفت‌های صورت گرفته در خوراک RSS، اهمیت پادکست‌ها نیز بیشتر شدند اما در سال ۲۰۰۵ بود که آیتیونز، پادکست‌ها را در فروشگاه خود قرار داد و از این زمان به بعد، پادکست شکل دیگری به خود گرفت. در ادامه، به تجهیزات مورد نیاز برای ساخت پادکست می‌پردازیم.

با توجه به اهمیت آشنایی با نرم‌افزارهای ویرایش صدا، «فرادرس» اقدام به انتشار فیلم آموزش ویرایش فایل های صوتی با Adobe Audition کرده که لینک آن در ادامه آورده شده است.

ساخت پادکست

شروع پادکست کار دشواری نیست؛ اما برای راه‌اندازی آن باید چند مرحله را طی کنید. در ادامه فهرست مراحل اصلی که باید برای تولید پادکست پشت سر بگذارید مشاهده می‌کنید:

  • انتخاب موضوع و نام
  • قالب پادکست و اپیزودها
  • ساخت کاور
  • موسیقی آغاز و پایان
  • ضبط و ویرایش صدا
  • ارسال به پادکچرها

 برنامه‌ریزی

این مرحله اولیه اغلب نادیده گرفته‌شده ساخت پادکست است. بهتر است برای این قسمت زمان مناسبی اختصاص دهید. از دفترچه یا تخته برای انجام این کار استفاده کنید تا به حرفه‌ای‌ترین روش ممکن انجام شود.

انتخاب موضوع

پادکست باید روی یک موضوع خاص متمرکز شود. سعی کنید آن را محدود به موضوعی کنید بتواند قسمت‌های بسیاری (بیش از ۱۰۰) را پشتیبانی کند. برای مثال، به جای داشتن پادکستی با موضوع «فعالیت‌های خارج از خانه»، در مورد پیاده‌روی صحبت کنید. همیشه می‌توانید پس از محبوبیت بیشتر، موضوع خود را گسترش دهید.

انتخاب میزبان مشترک (اختیاری)

آیا دوست، فامیل یا همکاری دارید که بخواهید با او پادکست را میزبانی کنید؟ اگر میزبان مشترک داشته باشید شروع پادکست بسیار آسان‌تر خواهد بود. اگر هر دو دیدگاه خود را درباره یک موضوع به اشتراک بگذارید، طبیعتاً مکالمه جذاب‌تری خواهید داشت.

همچنین داشتن شخصی همراه برای ادامه امور می‌‌تواند مفید باشد. به‌علاوه، می‌توانید کارهای اضافی ویرایش، تبلیغ و موارد دیگر را تقسیم کنید. هرچند ممکن است نکات منفی نیز وجود داشته باشد. باید هر دو فرد به انجام کارهای مربوط به پادکست برای طولانی‌مدت متعهد باشند و گاهی یکی از افراد مایل به ادامه همکاری نیست.

یافتن موضوع فعالیت و جایگاه ویژه پادکست در میان مخاطبان

به طور کلی امروزه تعدادی زیادی از افراد در حال ساختن پادکست هستند و انواع وبسایت‌ها از این نمونه فایلهای صوتی پر شده‌اند. باید در نظر داشت چیزی که منجربه جذب مخاطب برای پادکست ما می‌شود، فعالیت و تحقیق بر روی یک موضوع خاص و جذاب، داشتن استراتژی محتوا، شناخت دقیق مخاطبان و رقبا است. به عنوان مثال افراد زیادی بر روی عنوان "موسیقی" برای تولید محتوا و ساخت پادکست کار می‌کنند، اما تنها افرادی موفق هستند که بر روی یک سبک، فرهنگ و دیدگاه خاص فعالیت می‌کنند..


نتیجه گیری
در کل نتیجه میگیریم که تو لید پادکست برای هر سایتی لازم است.

نحوه استفاده از پادکست برای تقویت مهارت لیسنینگ به زبان انگلیسی

توجه: توصیه می کنم ویدئوی بالا را تماشا کنید تا فعالیت های تمرینی را به صورت هم زمان انجام بدهید. شما می توانید در هر زمان و هر مکان از این فعالیت ها برای تقویت مهارت لیسنینگ به زبان انگلیسی استفاده کنید.

مرحله 1: پادکست مناسب را انتخاب کنید.

  • موضوعی را انتخاب کنید که به آن علاقه دارید.
  • هدف تان در تمرین انگلیسی را مشخص کنید.
  • این را در نظر بگیرید که قرار است چقدر زمان به گوش دادن پادکست اختصاص بدهید.
برای ارسال نظر باید ابتدا وارد پنل کاربری خود شوید
جهت عضویت اینجا کلیک نماید و یا برای ورود اینجا کلیک نمایید